Mistrzostwa Czytelnictwa
Książka może stać się przewodnikiem w życiu, o ile jest mądra i zachęca do myślenia. Mistrzostwa Czytelnictwa mają pomóc dzieciom i młodzieży poznać świat, zastanowić się nad treścią czytanej lektury i wyrazić o niej swoją opinię. Wybraliśmy kilkadziesiąt różnorodnych pozycji książkowych dla dzieci i młodzieży, a jednocześnie do każdego tytułu przygotowaliśmy zadania i pytania egzaminacyjne. Nie jest naszym celem jedynie sprawdzenie, czy dzieci przeczytały lekturę. Pragniemy, aby zadały sobie poważne pytania na temat jej treści, aby nauczyły się refleksji nad treścią i aby wyrażały swoje myśli.
Z tego względu, nasze pytania i zadania nie mają formy popularnych testów wpisujących się w światowe trendy, sprawdzających jedynie pamięć o zawartych w lekturze szczegółach, a są pytaniami otwartymi, wymuszającymi myślenie. Na przykład pytanie może dotyczyć tego, czy dziecko uważa, że warto polecić tę książkę koledze, koleżance, i dlaczego tak uważa albo jak postąpiłoby w sytuacji konkretnego bohatera.
Wybrane książki zawierają wiele informacji na temat świata. Uważamy, że dzieci powinny poprzez książki poznawać nie tylko wytwory fantazji, ale przede wszystkim realny świat, który jest piękny i bogaty. Poznanie kultury, historii, przyrody, geografii jest cenną zdobyczą. Chcemy się skupić na książkach, dzięki którym można poznać różne kontynenty, w tym szczególnie Azję, Europę i Afrykę.
Książki, które wybraliśmy czyta się przyjemnie, ale rozrywka nie jest jedynym celem czytania. Jeśli dzieci będą uważały, że książka służy jedynie rozrywce, czytanie przegra w rywalizacji z grami komputerowymi. Natomiast jeżeli nauczymy dzieci, że dobra książka jest przewodnikiem w życiu i nauczycielem, możemy mieć nadzieję, że dziecko w późniejszym okresie życia również sięgnie po wartościową lekturę i będzie czerpało z mądrości autorów..
Konkurs jest skierowany do ambitnych dzieci, które chcą wymagać od siebie więcej. Planujemy, aby zmagania konkursowe odbywały się każdego roku szkolnego od października do maja, a najbliższa edycja (od lutego do maja – bez możliwości wzięcia udziału w Finale Mistrzostw) jest dołączeniem się do edycji, która trwa od października. Będziemy proponować jedną pozycję książkową na miesiąc, jako dodatkową (poza programem szkolnym) lekturę do przeczytania. Po każdej lekturze będzie egzamin, a po całym roku przyznanie Tytułów Mistrzowskich. Dzieci uczestniczące w konkursie będą używały specjalnych kart pracy, zeszytów i legitymacji dostarczonych przez Fundację.
Książka może stać się przewodnikiem w życiu, o ile jest mądra i zachęca do myślenia. Mistrzostwa Czytelnictwa mają pomóc dzieciom i młodzieży poznać świat, zastanowić się nad treścią czytanej lektury i wyrazić o niej swoją opinię. Wybraliśmy kilkadziesiąt różnorodnych pozycji książkowych dla dzieci i młodzieży, a jednocześnie do każdego tytułu przygotowaliśmy zadania i pytania egzaminacyjne. Nie jest naszym celem jedynie sprawdzenie, czy dzieci przeczytały lekturę. Pragniemy, aby zadały sobie poważne pytania na temat jej treści, aby nauczyły się refleksji nad treścią i aby wyrażały swoje myśli.
Z tego względu, nasze pytania i zadania nie mają formy popularnych testów wpisujących się w światowe trendy, sprawdzających jedynie pamięć o zawartych w lekturze szczegółach, a są pytaniami otwartymi, wymuszającymi myślenie. Na przykład pytanie może dotyczyć tego, czy dziecko uważa, że warto polecić tę książkę koledze, koleżance, i dlaczego tak uważa albo jak postąpiłoby w sytuacji konkretnego bohatera.
Wybrane książki zawierają wiele informacji na temat świata. Uważamy, że dzieci powinny poprzez książki poznawać nie tylko wytwory fantazji, ale przede wszystkim realny świat, który jest piękny i bogaty. Poznanie kultury, historii, przyrody, geografii jest cenną zdobyczą. Chcemy się skupić na książkach, dzięki którym można poznać różne kontynenty, w tym szczególnie Azję, Europę i Afrykę.
Książki, które wybraliśmy czyta się przyjemnie, ale rozrywka nie jest jedynym celem czytania. Jeśli dzieci będą uważały, że książka służy jedynie rozrywce, czytanie przegra w rywalizacji z grami komputerowymi. Natomiast jeżeli nauczymy dzieci, że dobra książka jest przewodnikiem w życiu i nauczycielem, możemy mieć nadzieję, że dziecko w późniejszym okresie życia również sięgnie po wartościową lekturę i będzie czerpało z mądrości autorów..
Konkurs jest skierowany do ambitnych dzieci, które chcą wymagać od siebie więcej. Planujemy, aby zmagania konkursowe odbywały się każdego roku szkolnego od października do maja, a najbliższa edycja (od lutego do maja – bez możliwości wzięcia udziału w Finale Mistrzostw) jest dołączeniem się do edycji, która trwa od października. Będziemy proponować jedną pozycję książkową na miesiąc, jako dodatkową (poza programem szkolnym) lekturę do przeczytania. Po każdej lekturze będzie egzamin, a po całym roku przyznanie Tytułów Mistrzowskich. Dzieci uczestniczące w konkursie będą używały specjalnych kart pracy, zeszytów i legitymacji dostarczonych przez Fundację.
1
Uczniowie czytają lekturę wskazaną na dany miesiąc.
2
W czasie specjalnej lekcji dzieci zapisują odpowiedź na zadany temat. Następnie oddają ją nauczycielowi do sprawdzenia.
3
W zależności od wieku będzie to mniej lub bardziej obszerna wypowiedź. W przypadku klas najmłodszych proponować będziemy również wypowiedź w formie rysunkowej.
4
Nauczyciel sprawdza wypowiedzi (jeśli chce, może wykorzystać tę ocenę do szkolnego oceniania).
5
Po zaliczeniu wszystkich 7 etapów uczestnicy przechodzą do 8 finałowego etapu
6
Po zaliczeniu etapu 8 uczestnicy zapraszani są na Wielką galę mistrzów gdzie ogłoszony zostaje zwycięzca